23 Temmuz 2017 Pazar

Yazar Olmak - Dorothea Brande


Kitabın adı: Yazar Olmak
Yazarı: Dorothea Brande (Çevirmen: Mustafa Yıldırım)
Ötüken Neşriyat, 123 Sayfa

Birkaç yıl önce, yani yazar olma hevesimin ve çalışmalarımın daha çok olduğu zamanlar, internetten yazar olmak konusunda yazılmış 3-4 tane kitap siparişi vermiştim. Kitaplar elime ulaşınca da heyecanla hepsini okumak istedim ve sırayla hepsini okudum. Sadece bir tanesi beni hayal kırıklığına uğratsa da tüm kitaplardan istifade ettim.


Her kitabın kendine özgü bir güzelliği ve öğreticiliği olsa da en çok bu kitaptan yararlandım diyebilirim. Öyle ki, birkaç yıl önce okuduğum bu kitabı yeniden okuma ihtiyacı hissettim. Şimdi okuyunca da bazı şeyleri daha iyi anladım, bazı şeyler bana daha anlamlı geldi. Belki nasip olursa önümüzdeki yıllarda yeniden okurum.

Yazarlıkla alakalı olarak okuduğum diğer kitaplar daha çok teorik bilgi veriyordu. Örneğin: hikâye nedir, hikâye yazarken nelere dikkat edilir, hikâyenin unsurları nelerdir gibi ya da roman nedir, roman ve hikâye arasındaki farklar nelerdir gibi. Tabi diğer kitaplar sadece bu tür akademik denilebilecek türden bilgilerden oluşmuyordu. Mesela daha önce paylaştığım Beyaz Devrim Kalemle Başlar adlı kitapta da bahsettiğim gibi, yazarlar kendi tecrübelerini paylaşıyor ve yazar adaylarına yol gösteriyorlardı.

Dorothea Brande’nin “Yazar Olmak” kitabının diğerlerinden farkı, bu kitapta yazarların karşılaştıkları temel problemleri ele alması ve yazar adaylarına alıştırma tavsiyelerinde bulunması. Yazar kitapta bazı alıştırmalar öneriyor. Bu alıştırmaların yapılması durumunda ise kişinin başarılı bir yazar olmasında önemli yollar kat edebileceğini söylüyor. Ki, bu alıştırmaların bir kısmını denemiş ve kir kısmını da yaşayarak deneyimlemiş biri olarak yazara hak veriyorum.

Dediğim gibi bu kitap daha çok yazar adaylarının temel problemlerini ele alıyor ve çözüm önerileri sunuyor. Ben bu kitabı çok beğendim, çok istifade ettim. Ciddi manada bu kitaptan alınacak notlar var. Başucu kitabı gibi bir şey bence. Yani zaman zaman açıp bakılabilecek türden bir kitap.

“Yazar olmak istiyorum, bu konuda hangi kitapları okumalıyım?” diye birisi bana sorsa, önerebileceğim ilk kitaplardan bir tanesi budur. Hoş yazar olmakla alakalı az sayıda kitap okudum ama olsun, en azından öncelik verebilirim (:

Bunlar benim düşüncelerim ama kitabın arka kapak yazısı daha açıklayıcı. Ona da burada yer vermek istiyorum:

“Hikâye ve roman yazmak isteyenlerin temel problemlerini ele alan bu kitap, yaklaşık yetmiş yıl önce yazılmıştır ve konusunda klasik olarak kabul edilen bir eserdir. Hikâye ve roman yazmanın teknik konuları ile ilgilenmez, daha temel konuları ele alır. Yazmak için ilham perisi bekleyenlerin, kafasındaki hikâyeyi yazıya dökemeyenlerin, yeterli ve doyurucu bir şekilde yazı yazamayanların, yazılarında yakaladığı kaliteyi sürdüremeyenlerin sorunlarına çare arar. Bu temel sorunlar zamana göre değişmeyeceği için bu kitabın eskimesi de söz konusu değildir.

"Deha öğretilebilir derken Mrs. Brande haklıdır" diyor John Gardner, 'çünkü deha az çok herkeste bulunan bir şeydir. Ve Mrs. Brande yazarlara bu kabiliyetlerini nasıl kullanacaklarını, içlerindeki yazarı nasıl ortaya çıkaracaklarını öğretmeye çalışıyor.'

Bu kitap, düşündüklerini yazıya dökmek isteyenlere Mrs. Brande'nin bir mirasıdır. Güvenilir, ilham verici ve davetkâr bir yaklaşımla beklentileri daha önsözde dile getirir: "Bu kitabın, benzeri olmayan bir kitap olduğuna inanıyorum... çünkü ben yaratıcılığın bir sırrı olduğunu ve bunun öğretilebilir olduğunu düşünüyorum. Bu kitap baştan sona işte bu sırla ilgilidir."
Bütün yazarların ve yazar olmak isteyenlerin, bu kitapta öğrenecek bir şeyler bulacağına inanıyoruz.

Bu konuya ilgi duyanlar için önerimi tekrar ederek yazımı bitireyim. Yazar olmak istiyorsanız ya da daha iyi nasıl yazabilirimin cevabın arıyorsanız, bu kitap sizin tüm sorularınıza cevap vermese bile, pek çoğunu yanıtlar kanısındayım.

Okuyalım, yazalım, bazı şeyler daha iyi olsun (:

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumlarınız bizim için çok değerlidir. Lütfen yorum yapın.